قبل از بیان مطالب لازم است مقدماتی بیان شود که به تقریر خواهد آمد:
1-وابستگی ظهور به شرایط یک نوع وابستگی واقعی است ولی به نشانه ها وعلائم از جهت کشف واعلام است 2- علائم ظهور چند رویداد وحادثه است که گاهی به صورت
پراکنده پدید می آیند وتنها ارتباط واقعی بین علائم وظهورتحقق آن علائم پیش از ظهور است
3-نشانه ها لزومی ندارد در یک زمان واقع شوند بلکه یک نشان در یک زمان پدید می آید و پایان می پذیردوگاهی تصادفی چند تا باهم
ولی شرایط ظهور با یکدیگر مرتبطند ودر آخر کار موجب ظهور می شوند وبه تدریج ایجاد شده وآنچه که وجود می یابد استمرارداشته را از بین نمی برد
4- تمامی علامت پیش از ظهور ظاهر شده واز بین میروند اما اما شرایط بطور کامل بوجود نمی آیند مگر نزدیک ظهور ویا به هنگام وقوع آن وممکن نیست ازبین بروند
5- علائم ظهور قابل شناسائی است ومی شود فهمید کدامیک موجود شده ویا نشده اما شناخت شرایط ساده نیست چون از وجود تعدادی افراد آزموده و بااخلاص در سطح جهان
آمارخاصی در دست نیست
عکس راجع به موضوع صاحب الزمان(عج)
1-وابستگی ظهور به شرایط یک نوع وابستگی واقعی است ولی به نشانه ها وعلائم از جهت کشف واعلام است 2- علائم ظهور چند رویداد وحادثه است که گاهی به صورت
پراکنده پدید می آیند وتنها ارتباط واقعی بین علائم وظهورتحقق آن علائم پیش از ظهور است
3-نشانه ها لزومی ندارد در یک زمان واقع شوند بلکه یک نشان در یک زمان پدید می آید و پایان می پذیردوگاهی تصادفی چند تا باهم
ولی شرایط ظهور با یکدیگر مرتبطند ودر آخر کار موجب ظهور می شوند وبه تدریج ایجاد شده وآنچه که وجود می یابد استمرارداشته را از بین نمی برد
4- تمامی علامت پیش از ظهور ظاهر شده واز بین میروند اما اما شرایط بطور کامل بوجود نمی آیند مگر نزدیک ظهور ویا به هنگام وقوع آن وممکن نیست ازبین بروند
5- علائم ظهور قابل شناسائی است ومی شود فهمید کدامیک موجود شده ویا نشده اما شناخت شرایط ساده نیست چون از وجود تعدادی افراد آزموده و بااخلاص در سطح جهان
آمارخاصی در دست نیست
شرایط ظهور :
همان شرایطی که تحقق روز موعود وگسترش عدالت جهانی متوقف برآنهاست:
1- وجود طرح وبرنامه ی عادلانه کاملی که عدالت خالص واقعی را در بر داشته باشد
2- وجود رهبر و پیشوای شایسته وبزرگ که شایستگی رهبری همه جانبه آن روز را داشته باشد
3- وجود یاران همکار و همفکر وپایدار در رکاب آن رهبر واحد
4- وجود توده های مردمی که در سطحی کافی ازفرهنگ و شعور اجتماعی وروحیه فدا کاری باشند تا در نخستین مرحله موعود گروههای اولیه پیروان حضرت مهدی(عج) را
تشکیل دهند
علایم و شرایط ظهور :
مقصود از شرایط ظهور ، همان شرایطی است که تحقق روز موعود متوقف بر آنهاست و
گسترش عدالت جهانی به آنها وابستگی دارد و میتوان تعداد شرایط را چهار چیز دانست :
شرط اول : وجود طرح و برنامه عادلانه کاملی که عدالت خالص واقعی را در بر داشته و
بتوان آن را در هر زمانی و مکانی پیاده کرد و برای انسانیت سعادت و خوشی به بار آورد و
تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی انسان باشد
شرط دوم : وجود رهبر و پیشوای شایسته و بزرگ که شایستگی رهبری همه جانبه آن روز
را داشته باشد
شرط سوم : وجود یاران هکار و همفکر و پایدار در رکاب آن رهبر واحد
شرط چهارم : وجود تودههای مردمی که در سطحی کافی از فرهنگ و شعور اجتماعی و روحیه فداکاری باشند ، تا در نخستین مرحلة موعود ، گروههای اولیه ، پیرامون
حضرت مهدی (عج) را تشکیل دهند
تفاوت شرایط و علایم ظهور :
1 وابستگی ظهور به شرایط یک نوع وابستگی واقعی و به نشانهها و علایم از جهت کشف و اعلام است
2 علایم ظهور چند رویداد و حادثه است که گاهی به ظهور پراکنده پدید آمده و تنها ارتباط واقعی میان آنها و ظهور ، تحققشان پیش از ظهور است
3 لزومی ندارد نشانهها در یک زمان واقع شوند بلکه یک نشان در یک زمان پدید میآید و پایان میپذیرد و گاهی بصورت تصادفی چند نشانه با هم اتفاق میافتند ولی شرایط با
یکدیگر مرتبط بوده، و در آخر کار موجب ظهور میگردند ، شرایط به تدریج بوجود آمده و آنچه ایجاد میشود استمرار یافته از بین نمیرود
4 تمامی نشانهها پیش از ظهور ظاهر گشته و از بین میروند اما شرایط به طور کامل بوجود نمیآیند مگر در زمان نزدیک به ظهور یا هنگام وقوع آن و ممکن نیست از بین
بروند
5 علایم (نشانههای) ظهور قابل شناسایی است و میشود فهمید کدامیک موجود شده و یا نشده است اما شناخت شرایط ساده نیست بدلیل اینکه از وجود تعداد افرادی آزموده و در
عین حال با اخلاص در سطح جهان آمار خاصی در دست نیست
فوایدعلایم ظهور
1 جنبه تشریفاتی و جلیل دارد
2 اعلام خطر و جنگ به دشمنان و ایجاد رعب وحشت در میانشان
3 مژده و بشارت به منتظرین و طالبین وصال جهت تسکین و از بین رفتن ترسشان
علایم حتمی و غیرحتمی
در یک تقسیمبندی علایم ظهور به دو دسته تفکیک میگردند :
الف) علایم حتمی
ب) علایم غیر حتمی
فضل بن یسار از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمودند
:
«نشانههای ظهور دو دستهاند ، یکی نشانههای حتمی و دیگر نشانههای غیرحتمی ، خروج سفیانی از نشانههای حتمی است که راهی جز آن نیست»
الف) علایم حتمی :
منظور علایمی است که به هیچ قید و شرطی مشروط نیست و قبل از ظهور باید واقع شود
ب) علایم غیرحتمی
حوادثی به طور مطلق و حتم از نشانههای ظهور نیست ، بلکه مشروط به شرطی است که اگر آن شرط تحقق یابد مشروط نیز محقق میشود و اگر شرط مفقود شد مشروط نیز
تحقق نمییابد و لذز مسلم است علایمی که در مورد حتمی بودن آنها نصّی نداشته باشیم ، احتمال رخ دادن آنها نیز وجود دارد
علایم غیرحتمی بسیارند که به یک روایت از امام صادق (ع) اکتفا میکنیم در این روایت چنان روی علایم و مفاسد انگشت گذارده شده که گویی این پیشگویی ، مربوط به
13 و یا 14 قرن پیش نیست بلکه مربوط به همین قرن است ؛ و امروز که بسیاری از آنها را با چشم خود میبینیم قبول میکنیم که براستی معجزه آساست